Op en rondom Schiphol liggen grote graspercelen (ruim 1000 hectare) die een aantal keer per jaar moeten worden gemaaid. Het gras moet ‘vogel-onaantrekkelijk’ zijn aangezien er een risico is op botsingen tussen vogels en vliegtuigen. Gras dat blijft liggen trekt muizen en insecten aan, wat een voedselbron is voor vogels en daarom is het beter om het gras mee te nemen. Dat is nu een kostenpost voor Schiphol en daarom is men op zoek gegaan naar een hogere waarde van het gras.
Het gemalen grasmaaisel kan goed worden vermengd met andere natuurlijke vezels waaronder drankkarton afval. Dit wordt samengeperst tot plaatmateriaal wat op Schiphol weer zou kunnen worden toegepast in o.a. tijdelijke vertrekhallen en meubels. Dit concept past bij de ambities van Schiphol op het gebied van vliegveiligheid en binnen de 2030 Zero Waste en Zero Emission ambitie. Biomassa is natuurlijk circulair kapitaal!
Grass Light is de opvolger van Green Light, en zal medio 2021 geproduceerd gaan worden. In dit project werken we samen met onze partners ECOR en Schiphol Group.